Nyár végi beszámoló

Három hónap elszaladt, és sajnos nem írtam egyetlen bejegyzést sem. Sok-sok tennivaló volt, de azért igyekeztem fényképezni amit érdemes volt...

Ez egy gyenge nyár és év volt a kertben. Azért írom, hogy volt, mert gyakorlatilag értékelhető terményt már nem fogok tudni kiszedni a kertből. Szinte minden termény nagyon gyengén termett, talán az uborkán kívűl, abból rengeteg lett.

Nézzük időrendben, mit sikerült fotóznom:

Itt még viszonylag tiszta a vetemény, gaz csak nyomokban :)

A képen a dinnyék egy másfajta locsolási módszerét próbáltam ki. Bevált, de fel kell tölteni a palackot rendszeresen.

Sem a meleg, sem a csapadék nem olyan ütemben érkezett hozzánk, ami a dinnyének megfelelő lett volna, ezért a dinnyék kicsik maradtak, és a legtöbb még a száron elrothadt.

A sárgadinnyével ugyanez volt a helyzet.
Az uborkának viszont jókor jött a csapadék. Nem győztem szedni. csak saját részre 10-12 kg kovászos uborka készült, és kb. ugyanennyi csemege uborka is. Folyamatosan ettük salátába is, és olyan 15-20 kg-ot el is osztogattam. Nem méregettem, de biztos több ,imt 50 kg uborkát szüreteltünk idén.

Fél vödör uborkaKoviubi lett belőle

A következő adag viszont már csemege uborkává változott.
Ennek duplája lett összesen

Fejteni való bab. Irány a fagyasztó!

A bab jól indult, zöldbab lett korán, került pár csomaggal a fagyasztóba is, és főztünk is belőle. A sárgarépánk még elég kicsi volt, de azért tettünk hozzá, hiszen jobb mint a "bóti"! :)

A fejteni való bab kevesebb lett, ráadásul hamar jött a nagyon meleg, elkezdett száradni, így meg kellett már várni míg szárazbab lesz belőle télire.

Sajnos erre is rosszkor jött a csapadék, nagyon sok elrothadt.
Elkezdődött június elején a paradicsom felkötözése

Paradicsom rengeteg ígérkezett, június elején felkötözve várta az igazi napsütést és meleget, hogy szép pirosra érjen. Na ez nem igazán akart megérkezni...

Sem a korai paradicsom, sem a normál nem akart érni. Végül az ökörszív hamarabb adott érett termést mint a korai :)

Máskor, mire az ökörszív érni kezd, már esszük a korai paradicsomot. Hát idén ez elmaradt...


Az eper viszont eddigre kegyetlenül elgazosodott

Az eső java akkor ért minket, mikor az eper érésének vége felé jártunk, így rengeteg eper rothadt meg a tövön, alászalmázás ide vagy oda, ráadásként a jó vizes szalma alatt burjánzásnak indultak a gyomok is. Június közepére az eperföld felismerhetetlenné torzult :)

Hátrébb viszont látszik, hogy a hagyma és répa vígan fejlődik. A következő kép ezt sokkal jobban bemutatja, de már ezen is látszik, hogy minden gazos mint a pusztulat.

A kert többi részében a sok eső hatására felrobbant a gazbomba! :)
Tíz nappal később még rosszabb a helyzet. Gazolni nemigen tudtam, akkora volt a sár, illetve miért is ne ekkor kezdjük kifesteni a házat, természetesen a napi 8 órás munka mellett. Titkon reménykedtem, hátha valaki belopózik gazolni, de nem jött be :D

Az a vöröses nagyszárú növény a felmagzott sóska, újra vetettem helyben, de végül kiszedtem augusztus végén, mert nem a legjobb helyen volt itt. Jövőre átrakom a fólia másik oldalára.

A paradicsom is elgazosodott 1 hét alatt

Az első paprika a fóliábanÉs az első padlizsán :)

Bent a fóliában kicsit jobb volt a helyzet, szabályozottabb volt a klíma :) Ennek ellenére a paprika ott sem nagyon akart termést hozni, késett rendesen, ez a kép június 21-én készült.

Június végére viszont az őszi fokhagyma úgy döntött, neki letelt az ideje, és a rengeteg eső dacára úgy döntött elkezd elszáradni. Fel kellett szednem, attól féltem, elkezd rohadni a túl vizes talajban.

Őszi fokhagyma

Fóliából
Az első adag padlizsánkrémünk alapanyaga :D

Természetesen a fóliából. Imádja a meleget és a sok vizet, na meg a krumplibogarakat is jobban kordában lehet tartani, nem is kellett permetezni, ez a padlizsán teljesen bio.

Sok növényt kipróbáltam már a fóliában, de jövőre csak paprika és padlizsán lesz benne, a többinek túl nagy volt a meleg.

A gaz térhódítása továbbra is töretlen. Ez a kép június 25-én készült. Gyakorlatilag nincs szabad földfelület. Ennek egy pozitívuma van mindössze, nem szárad olyan ütemben a talaj a napsütéstől, mint fedetlenül :D

A leguborkább uborka az idei évben 480 grammos! :D



Az első kovászolni való káposzták. Nincs megfelelő hordóm a savanyításhoz, ráadásul túl meleg is van hozzá. Ezekből kovászolt káposzták lettek, és kerültek a fagyasztóba. Egy hét alatt elkészül, és ugyanúgy felhasználható, mint a savanyított változat. Lehet enni, lehet főzni - csak nem kell kinyomkodni a levét, mert akkor kicsit ízetlenke lesz -, tavaly a karácsonyi töltött kápi is ilyenből készült.


Az első sütőtök. Még zöld, véletlenül letapostam a száráról, nem vettem észre a levelek alatt. Majd beérik ez szépen a teraszon.

Az első ehető sárgadinnye. Csak néhány darab lett, a többi még szárán elrothadt :(

Július 11, elindult a paradicsomszüret. Hirtelen nagyon sok lett, paprika meg még sehol, illetve a fehérözönből eddigre már volt bőven a fóliában, de az ugye nem a legfincsibb lecsót adja.

Nem baj, került a fagyasztóba pár zacskóval, majd bevárja a paprikát, hogy lecsó legyen belőlük.

A többit meg ettük ezerrel, elosztogattam egy ládával ismerősöknek, készült belőle paradicsomlé főzéshez, de ebből lett a ketchup és a pizzakrém is.

Pizzakrémet idén csináltunk először, de nagyon jó lett. Ezen felbuzdulva még további más zöldségekkel (répa, paprika, hagyma, fokhagyma) feldúsítva melegszendvicskrém is készült, kóstoláskor az is finom volt, de az igazi próba még hátra van.

A szörny! :DAz első adag ketchup

Eközben a fóliában burjánzik az élet, egy büdös nagy darázspókkal megspékelve!!! Balra alul keresd!

Újabb adag uborka

A fóliából özönlik a fehérözön :)Meg a padlizsán!

Savanyúságnak, csipős almapaprika
Végre valahára a szabadföldön is termett paprika! Igaz, még csak az almapaprikából tudtam szedni, lett is belőle rögtön egy jó nagy üveg savanyúság.

Összesen eddig két üveggel sikerült csak eltenni, az időjárás meg a gyomok nem igazán tették lehetővé, hogy sok paprika teremjen.


A vörös- és lilahagymák is úgy döntöttek, hogy lefutották a maguk távját. A nagy részük elszáradt, így felszedtük mindet.

Még jó, hogy ilyen sokat ültettem, többet mint tavaly, de még így is épphogy lett annyi, mint a tavalyi évben.
Elkezdtük a krumplit is felszedni, ez az első adag. Mindösszesen körülbelül 80 kg termett. Maximum egy fél évig tart ki nekünk.

Bárhogy ügyeskedek, nem sikerül elérni a 120-150 kg-ot, ami az éves becsült szükségletünk lenne...

A céklatermés fele... a másik fele valami állat bendőjében végezte!



Nem tudom milyen állat lehet, valami rágcsáló, "mockosz kisz hobbitka", de az is tuti, hogy egy egész család. Alulról, a föld alól zabálták fel a céklát. Egyszer csak látom, hogy sok a lekonyult, elszáradt cékla szár, meg levél. Valami betegség lenne? Felvettem egyet, hát csak a csonkja volt meg a gumónak. Na ennek fele se tréfa! Felszedtem az egészet, hogy nekünk is maradjon. Lett belőle cékla saláta télire.

Augusztus 20 után elkezdtem készülődni az őszre. Úgy döntöttem nem várok tovább, ami már nem terem, eltakarítom, és kigazolom a felszabadult területeket, ne torlódjon össze ez a munka októberre. A kert majd kétharmadát felszabadítottam, és kipucoltam a fóliából is mindent, ami már nem oda való volt.

Az így megtisztított területet már könnyen szinten tudom tartani egy egyszerű horolóval, csak nem szabad hagyni, hogy elburjánozzanak a "gazak".

Kikerült a paradicsom, pár tő cukkini maradtA kert bal felét is csaknem végig sikerült megtisztítani

A fóliasátor két oldala mellett is megtisztítottam a terepet. A bal oldalon kapor és tavalyról maradt póréhagyma volt, a jobb oldalon volt az őszi fokhagyma.


A fóliasátor belsejében is nagyobb már a rend. Megmetszegettem a paprikákat és a padlizsánokat is, most már ne a növekedésre koncentráljanak, hanem hozzanak még annyi termést, amennyit csak tudnak, hiszen napról-napra csökken a napsütéses órák száma, már most két órával kevesebb, mint nyár közepén volt.

bal felejobb fele

Az eper még mindig gazos :)

Ez a répaágyás, a hagyma már kikerült belőle. De hol vannak a répák? :D

Ez meg a bab. Meg édeskrumpli, káposzta, kukoricák. Valahol. Benne. Mélyen. :P

Errefelé bujkálnak a sütőtökök!

Ennyi már előkerült :D

Ilyen méretű durván-durva gaznövények nőttek gyakorlatilag két és fél hét alatt, amíg esett az eső, és nem tudtam kijárni a sár miatt. A szomszéd birkáival szerintem több száz kilónyit etettem föl a végére, mire kigazoltam az egészet (arról még nincs képem)
Hát ennyi!

Időközben a répaágyást is megtisztítottam, és bosszankodva vettem tudomásul, hogy, a céklaevő "mockosz hobbitkák" testvérei ugyanezt tették a répákkal, gyakorlatilag a termés fele eltűnt a sárgarépának, a fehérrépának 80-90%-a. Tanulságképpen jó volt, végkövetkeztetésként elmondható, hogy a háborítatlan gyomok közé bizony beköltöznek a rágcsálók és egyéb kártevők, érdemes tisztán tartani a veteményt.

Amint készülnek új képek, jelentkezem!

Megjegyzések