A nagy karalábé teszt

A múltkor írtam, hogy lett vagy 20 kg karalábé, ami ráadásul két fajtájú, csak sajnos trehány módon nem írtam fel melyik milyen :)

Jövőre jobban kell ezt dokumentálni, ha máshogy nem, akkor fotózom a dobozát/zacskóját :P

Szóval, az egyik gömb alakú fajta, a másik hosszúkás. A lila karalábéval nem próbálkozok többet, igaz, hogy az illata, aromája sokkal "karalábébb", de annyira fás volt még a közepes méret is, hogy alig lehetett kettévágni.

Az idei termésben mindkét fajtából volt kicsi közepes és óriás is. Mindkettőből mind a három méretben kiválasztottam egyet-egyet, majd felvágtam őket, megpucováltam, és megkostóltuk.

Íme az eredmény!

Először a gömb alakúval próbálkoztam

Látszik, hogy a legnagyobb kb 12 cm átmérőjű, a közepes 9 cm, a kicsi meg kb 6 cm.
 Először a nagyot vágtam ketté, és ekkor ért az első meglepetés, a méretéhez képest viszonylag könnyen ketté tudtam vágni, mert egyáltalán nem volt fás!

A gyökércsonk közelében, a héjában volt egypár erősebb szálas rész, de könnyen lehetett pucolni.
A héja olyan 4-5 mm vastag volt, az állaga harsogó, de nem kemény, könnyen harapható, és ízre is finom volt.
Jött a közepes méret. Kettévágva felület szép, a termés húsa egyenletes, fásodás nem tapasztalható. A héja ennek is elég vastag, 4-5 mm, de könnyen pucolható.

Az íze és az állaga gyakorlatilag ugyanolyan volt mint a nagynak, bár egy leheletnyit puhábbnak mondható.
A kicsi volt a legpuhább, fásodás természetesen nincs, viszont ízre nem volt olyan finom, mint a nagyobb testvérei.
A hosszúkás fajták következtek ezután, abból is az óriás, a maga 21 cm-es hosszával (csak megjegyzem, volt nagyobb is).
Nehéz volt kettévágni, a vágási felületen is látszik, hogy a gyökér felöli oldal tisztára fás, maga a terméshús is, nem csak a héja van tele szálkákkal.
Ezt a felét meg se kóstoltam, a másik feléből vágtam, de az se volt túl jó, állagra kemény, ízre meg nem volt annyira zamatos, mint a gömb alakú társai.

Sebaj, főzni jó lesz ez is.

A közepes méret 15 cm hosszú, vékonyabb mint a nagyobb testvére.

Ezt már könnyebb volt kettévágni, de ez is fás volt a gyökér felöli oldalon.
Ízre és állagra sokkal jobb, mint az előző, de még ez sem üti meg a leggyengébb gömbverziót.
A legkisebb hosszúkás 10 cm-es volt.
Ez nem volt fás, de az íze sem volt kiemelkedőbb, mint a másik kettőnek.

A teszt eredményeképpen a nyertes a gömb alakú karalábé, abból is a közepesebb méretű fajta. Jövőre szépen fel kell szedni már év közben, amelyik eléri a kellő méretet.

Megjegyzések