Palántázás előkészületek: vetőmag készlet átvizsgálása

Az időjárás előrejelzés szerint két hét múlva már éjszaka sem lesz fagypont alatt, nappal meg már elérjük a 10 fokos hőmérsékletet is. Ez azt jelenti, hogy a fóliasátorban napközben már 20-22 fok lesz, itt lesz ideje a palántának való magok elültetésének. Na de ehhez magok is kellenek, itt az ideje a készlet átvizsgálásának, hogy kiderüljön, mit kell a kereskedelemből beszerezni.

Eddig minden évben csináltam vetéstervet, idén is megtettem. Ez egy egyszerű táblázat, amiben felsoroltam a kívánt növényeket, és paramétereiket, palántázási, kiültetési és vetési időpontjaikat (itt letölthető).


Természetesen az ebben szereplő időadatok csak irányadók, érdemes nézni a kis tasakon a gyártó iránymutatását is, de a legfőbb szempont az időjárás.

Ez alapján nekiláttam átnézni mi az ami megvan, és mit kell megvenni. Eddig mindkét ezt megelőző évben tettem el vetőmagot mindenből, amiből csak tudtam:
  • paprikák: csipős kerek "baracsi piros" :), kaliforniai édes és csípős is, chili, kápiaszerű édes, de vastaghúsú
  • paradicsomok: ökörszív, lugas
  • bab: "román bab"-nak csúfolt univerzális bab (jó zöldbabnak, fejteni és száraznak is), fejteni való fehér nagyszemű, szárazbab
  • sárgadinnye: mindig a legfinomabbakból valók a magok
  • kolbásztök
  • pattogtatni való kukorica
  • napraforgó
  • spenót, sóska (bár ezeket még nem próbáltam)
  • édesburgonya is van
Ezeken kívül volt még tasakos magom is:
  • korai és késői káposzta, kelkáposzta, kelbimbó
  • karfiol, vöröskáposzta
  • zeller
  • saláta, jégsaláta, retek 
Ime a felhozatal, cimkézve, dobozolva, időrendben válogatva:



Na de a lényeg, hogy így kiderült, mit kell beszerezni. A lista nem lett rövid:
  •  korai kelkáposzta
  • brokkoli
  • görögdinnye
  • padlizsán
  • paprika: fehérözön, csípős alma, zöld hegyes erős
  • karalábé
  • karfiol
  • sütőtök
  • csemege és kígyó uborka - szigorúan keseredésmentes!!!
  • cékla
  • fehér- és sárgarépa
  • dughagyma vörös és lila
  • zöldborsó
  • zöldbab
  • sóska és spenót csak akkor, ha a saját mag nem akar csírázni
  • zöldhagyma, póréhagyma
  • nyári saláta
  • csemege kukorica
Fűszerek:
  • kapor - ha nem kel ami elszóródott, mert rengeteg elszóródott :)
  • majoranna
  • próbaképpen kömény és mustár
  • bazsalikom
  • oregánó
  • tárkony
  • menta (fodor vagy bors)
  • talán zsálya és levendula
  • babér bokor csemete!
Szeretnék még facsemetét, két-három sárgabarackot és egy mandulát a kiszáradtak helyett, meg talán egy sárga héjú almát.

Ezeken kívül kell még jópár zsák marhatrágya, néhány zsák palántaföld, csak nem a teszkós sandis féle, mert az egy fillért nem ért, egyszerűen nem nőttek benne a palánták, sőt a zeller egyenesen elpusztult. Amit átültettem kerti földbe az teljesen jól fejlődött.

Hát ennyi. Elkésve még nem vagyok, de nem árt előkészülni, mert ha ránkrobban a tavasz, akkor megy a kapkodás.

Megjegyzések