Szezonindítás - metszés 1. rész


2018. január 28. gyönyörűszép napos délelőtt, szinte tavaszias az idő. Mivel a következő 2 hétre sok csapadékot jósoltak, és a sáros földön esélytelen közlekedni, erre a hétvégére időzítettem a gyümölcsfák metszését.

Még kevés az általunk telepített gyümölcsfa (alma, ringló, dió, mandula, és azóta 2 kipusztult sárgabarack), én többet szeretnék, de azért van szép számmal, mert volt a kertben az előző tulajdonosok által.

Nem vagyok metszőguru, sőt szinte nulla gyakorlati tapasztalattal rendelkeztem, mikor ideköltöztünk, de utána olvastam, megvettem Bálint gazda video metszés dvdv-jét, és kérdezgettem másokat. Így két idény után azt merem mondani, hogy talán távolról, és víz alól nézve, mintha kezdeném kapisgálni, mit miért csinálok :D

Először az egyik fiatal örökölt almafánknak álltam neki:

Ilyen volt
Ilyen lett

Tavaly sűrűre hagytam, és valami rovar is megtámadta, sajnos a termése lepotyogott, a fekete kutya legnagyobb örömére... (pár darab maradt csak)
Kicsit visszábbvettem a magasságából, ne kelljen már létra hozzá :) és megritkítottam, hogy a napsütés a belső területeket is megfelelően érje.

Aztán a "fiatalok" következtek, ringló, alma, őszibarack, vilmos körte, cseresznye. Nincs mindegyikről képem, azokon nem metszettem semmit, vagy csak igen keveset, annyira nincs még koronájuk.

Kicsi őszibarack, tavaly már
termett 9 szemet
Ropogós korai cseresznye, ez is
termett már tavaly 15-20 szemet


Vilmos körte, metszés előtt
Metszés után

A vilmos és az őszi egykorúak, de a körte úgy látom most kezd majd talán termőre fordulni, eddig nem nőttek rajta termőlándzsák, de nekem úgy tűnik most igen.

A kicsik után a nagy őszibarackfát vettem kezelésbe. Tavaly ezt rosszul metszettem, sok vesszőt hagytam, és a hosszúakat kurtítottam. Azóta megtudtam, hogy a barack a másodéves vesszőkön terem, inkább ritkítani kell, mint visszavágni. Csak a nagyon hosszúakat érdemes visszavágni, nehogy letörjenek a terméstől, egyébként meg a "négyes szabályt" érdemes alkalmazni, azaz, egy ágon négy elágazást hagyjunk meg. Ezek figyelembevételével ez az idei eredmény:

Metszés előtt
Metszés után


Ezután már csak a másik két körtefára volt időm. Mindkét körtefát az első évben kipányváztam, mert párhuzamosan felfelé állt minden águk, nyitni kellett a koronán. Sikerült is, ahhoz képest amilyenek voltak, nyílt a koronájuk jól. A kisebbik nehéz eset, tavaly nagyon hamar elkezdte hullatni a még be nem ért körtéket, és amúgy is keveset hozott, nyár végén teljesen besárgult a lombja. Főleg ritkítottam.

A nagyobbikat kicsit ritkítani kellett, és visszavágni, mert eléggé elhúzott felfelé.

Előtte
Utána
Előtte
Utána

A két meggyfa és a nagy cseresznyefa majd máskor lesz megmetszve, remélhetőleg holnap, ha nem esik...

Az időjárás enyheségét mutatja, hogy az őszi fokhagyma kihajtott :D

És a fóliában 18 fok meleg volt. Február elején, ha a mínuszok lemennek, rakok egy kis salátát kísérletképpen.


Megjegyzések