Palánta és vetés - első felvonás

Február közepe után vagyunk, már csak éjszaka van fagy, és március elsejétől már éjjelre és rendes pluszokat jósol a meteorológia, úgy döntöttem, hogy a legkorábbi dolgokat elindítom a fóliasátorban.

A korai káposzta és zeller palántákhoz vetem el a magot, és rakok a fóliába salátát, jégsalátát, hogy korán ehessünk valami friss tavaszi zöldet.
Az idei módszert most alkalmazom először, a szomszédom útmutatása alapján, őneki bevált.

Először is jól felrotáltam a fóliasátor egyik oldalát, a naposabbikat (a másikon még ott vannak a télire behordott locsolótömlők és paradicsomkarók). A széleket ásóval és kapával lazítottam föl, majd elgereblyéztem az egészet.


Beállítottam egy 50 literes vizeshordót, majd megtöltöttem, hadd melegedjen, jobb a palántákat melegebb vízzel locsolni (mindig utánatöltöm, ha használok belőle). Ehhez persze előbb be kellett telepíteni a szivattyút a tartályba, és ki kellett húzni egy tömlőt. A tartályt a hétközben feltöltöttem a gyűjtött esővízből, oda is kiraktam egy szivattyút. Ezután a hátsó tartályt újra töltöttem, legyen hely a gyűjtőben, ha netán esne az eső. Amíg eshet, mindig ügyelek rá, hogy tele legyenek a tartályok (2 db 1 m3-es), inkább a gyűjtőben legyen hely. 2016-ban  csak nyár végén kellett vizet szivattyúznom a szomszéd bácsi kútjából (sajnos nekünk még nincs kutunk), addig sikerült esővízből megoldanom a locsolást. Tavaly nem így volt, nem tudtam locsolni május közepétől, annyira nem volt eső. Kénytelenek voltunk locsolóórát szereltetni a vezetékes vízre, ami nem a legjobb megoldás, lévén hogy klórozzák, de olcsóbb volt mint kutat furatni. Egyelőre ezzel kell beérni :)

Húztam másfél sort a káposztának, és egy sort a zellernek, majd belemorzsoltam érett marhatrágyát.

Kihúzott sorok
Marhatrágya belemorzsolva
A marhatrágyát az OBI-ban vettem, meglátjuk milyen lesz. Egy 40 literes zsák 840 pénzre jött ki, ha ötöt vettem belőle.

A közeli kertészboltban ennél jóval drágább, a Tesco-ban olcsóbb, de ott a Sandis márkát forgalmazzák, amivel tavaly póruljártam, olyat többé nem veszek.
Közben jó idő lett a fóliasátorban
Belocsoltam a marhatrágyával megszórt sorokat, és megvártam amíg a víz beszívódik.Beleszórtam a magokat, és gereblyével betakartam őket földdel. A zellerre csak épphogy, azt nem kell mélyre tenni, a káposztát is kb. 1-1,5 cm-re tettem.

Megcsináltam ugyanezt a salátával és a jégsalátával. Ezeket frissen, zsengén is akarom fogyasztani, de palánta is lesz belőle odakintre.

Fogok kintre is vetni 1-2 hét múlva, és majd ki szeretném próbálni a nyári salátát is. Ez a korai fajta nagyon gyorsan felmagzik, ha megjön a meleg, a kifejezetten nyári fajta viszont állítólag bírja.

Kész is van :) A múlt héten lemetszett cseresznyevesszők tökéletesek sorjelölőnek, idebentre a vetőmagos zacskó mutatja a sorok "beltartalmát" kintre idén csináltam elvileg vízhatlan táblicskukat. Majd kiderül sikerült-e.

Kint raktam kétfajta piros retket, egy a többinél is koraibb, míg a másik az óriás vajretek. Az óriásvajat ismerem, az is magzik ha jön a meleg, és fásodik kegyetlenül, de az első eresztés mindig jó.


Mivel jó idő volt, rendbe tettem az évelő sóskát. Első évben nem kelt ki, tavaly meg nagyon hiányosan kelt, sokáig nem is mertem kapálni, mert nem tudtam melyik apró gaz a sóska :D Hagytam magzani tavaly, és gyűjtöttem belőle egy jó csokor magos szárat. Ebből most visszapótoltam a hézagokba, meglátjuk milyen sikerrel. A sorközöket rotáltam és gereblyéztem.


Megjegyzések